Vanhempien kuulumisia

Syyslukukausi 2020 alkoi ja kysely on edelleen auki kuulumisille.


Kevät 2020:

Viimeisimpiä kyselyn kautta tulleita kommentteja:

"Miksi liikkaope ei halua olla yhteydessä ryhmiinsä Teemsin kautta. Ohje 1,5h lenkki ei taida paljon opettajaa puristaa, kun sama ohje on tullut perheemme kolmelle eriluokilla olevalle lapsellemme. Voisiko ope vetää niskajumppaa, venyttelyä tai tuoliliikkaa, kun kaikki istuvat tietokoneella"

Kouluruanjako-pilotista:

"Ruanjako oli hyvin organisoitu ja onnistui helposti ja nopeasti."

"Kouluruokajakelu tuo helpotusta arkeen aterioiden helppouden takia, mutta oma näkökantani on, että annakset voisivat olla hiukan "tavallisempia" kebabriisin ja pasta-aterioiden sijaan. Oma lapsi pitää enemmän tavallisesta arkiruoasta."

"Kouluruuan jako on mahtava juttu. Hyvät annokset ja maittava ruoka. Isolle perheelle helpotus taloudelle ja ajalle. Kiitos"

"Miksi oppilaat eriarvoisessa asemassa ja ei saatavilla kaikille"

"Kouluruuat haettiin kokeilusta lapsille, mutta ei nuo einekset oikein maistu kun ovat valmistusruokaan tottuneet, mutta välipalat kelpasivat kyllä. Mielestäni kouluruokajakoa tulisi kyllä jatkaa jossain muodossa."

"Yrittäkää keksiä ratkaisuja joilla ei altisteta lisää lapsia/perheitä kun nyt on saatu koulut etäopetukseen. Ja keino, joka ei tuota lisää kulua versus normiruokailu."

"Ruokakin liian mausteista" "Parempi olis jos olis tuorelihaa?"

"Joissakin kunnissa ruoanhaku maksusitoumuksella haluamastaan kaupasta"

Oulussa pilotoidaan viikolla 14 kouluruoanjakoa neljällä koululla.  Mikäli pilotti onnistuu, eikä muita toimintaohjeita tule, ruokajakelua laajennetaan muihinkin kouluihin viikolla 15 - 30.3.2020 Mun Oulu -uutinen

Etäkoulu kuulumisia ajalta 25.3.2020-9.4.2020


"Alakoululaisella etäopetusta ei juuri ole. Tehtävät tulevat qridiin, mutta ne voi helposti käydä vain kuittaamassa tehdyksi. Mielestäni nykypäivänä opettajilla on todellakin mahdollisuus järjestää helpostikin etäopetusta ja läsnäoloa myös videoneuvotteluna, tällaista meidän alakoululainen ei ole kertaakaan saanut. Olen kuullut, että esim. Keminmaassa opiskellaan joka päivä etäyhteyden kautta siten, että kaikki on paikalla silloin kun tunti on. Ei alakoululaiselle voi antaa vastuuta itseopiskelusta. Jos edes tehtävät tarkastettaisiin yhdessä joka päivä?"

"Olisi hyvä jos eri alustojen käyttötapa olisi yhtenäistä: wilma, pedanet, teams, jne .. Nyt tuntuu että jokainen opettaja käyttää viestintään ym eri alustoja ristiin rastiin jokainen eri tavalla. Lisäksi osa opettajista vaatii lukujärjestyksenmukaista tuntiosallistumista, osa taas antaa tehtävät ja palautusaika esim iltaan. Kun itse vanhempana tekee etätöitä kotoa on lukujärjestyksenmukaisen opiskelun vahtiminen liki mahdotonta. Huomattavasti parempi malli on antaa ajallisesti vapautta tehdä tehtäviä omaan tahtiin. Tällöin vanhempana pystyy osallistumaan lapsen opettamiseen paremmin."

"Tehtäviä on sopivasti. Selkeimpiä on kirjasta tehtävät tehtävät joten mielellään pääpaino  niissä. Wilman käyttöä ei viikonloppuisin."

" Läksyjä on tullut paljon, oma poika on pienryhmissä, mutta, aika hyvin saanut opettajien kans sovittua että tekee vähän vähemmän kuin merkitty. Iso kiitos opettajille että saavat homman pyörimään, tämä ala-asteella."

"Nuo eri ohjelmistot ja sivustot olisi voinut koota yhdeksi lähetyksiksi ja toimivuudet testata ennen lähetystä. Alussa wilmasta tuli ja osittain vieläkin aika tiheään uutta ohjeistusta aikaisesta aamusta myöhäiseen iltaan niin tuon ohjeistuksen osaltakin olisi hyvä pysyä virka-ajassa klo8-16."

"Huolettaa nuorten oppiminen etäopetuksen kautta. Eka viikolla oli melkein liikaa tehtäviä, nyt on tasottunut. Tarkkana saavat nuoremme olla, että huomaavat kaikki tehtävät. Tämän vuoksi huolettaa myös tulevat numerot todistuksessa. Jokunen epähuomio on tullut, ei oo huomanneet jotain tehtävää. Alussa oli teknisiäongelmia, mutta nyt kaikki suunnilleen toimii."

"Etäkoulun viestit voisi tulla yhellä viestillä.""Tympäsee kun tehtävii on alotettu tekemään. Niin sot alkaa kännykkä piippaulee ja taas lisää ja lisää. "

"Kommunikointi opettajan kanssa on sujunut erittäin hyvin ja neuvoa ja apua on tarvittaessa saanut, kiitos siitä" "Perus tehtäviä voisi ehkä ekaluokkalaisella olla hiukan enemmän, kuin netissä tapahtuvia."  "Kaikenkaikkiaan etäkoulu sujuu hyvin ja on hyvin järjestettyä."

"On joitain päiviä, jolloin paahdetaan tehtävien kanssa. Tuntuu, että niitä on hieman liikaa. Sen lisäksi vaikka opettajat ihanasti painottavat, että oppilaat voivat opiskeluissaan soittaa/viestittää heille, niin paljon jää vanhempien harteille. Eikä siinä mitään, ilman muuta autetaan.. Mutta meillä kaikilla ei silti ole pedagogisia opintoja takana. Minusta enemmän saisi olla etäyhteydellä Teams esim. Välityksellä opittunteja. 
Uskon vahvasti, että kun kouluun päästään takaisin, joudutaan joissain aineissa asioita kertaamaan. Joten vaikka olen ehdottomasti opittuntien puolesta, niin nyt kun on niin poikkeava tilanne, niin miksi ei voitaisi jo vähän aiemmin aloittaa lomailua."

"Toivon että opettajat olisivat yhteydessä Wilmassa jos oppilaan opiskelu on' huonoa'  Koska itse en pysty opettamaan lastani. Kannustan kyllä ja koitan laittaa alulle, mutta siinä se. Riittävä joustavuutta, pitää olla, sillä tietokone yhteyttä ei voi aina olla. Käsityön tekeminen minimiin samoin kuvaamataito ja askartelu. Vapautuu resursseja muuhun opiskeluun. Tämä myös vähentäisi ohjeiden tulvaa."

"Toimii ja toimisi vielä paremminkin, jos deadline tehtävien suhteen olisi joustavampi.  Kukaan ei voi olettaa, että kotiympäristö toimisi ajallisesti samoin kuin koulussa. Lähinnä olisi tällöin opettajilla se virallinen opetusaika koululukkarin mukaan, jonka jälkeen opettajillakin on lupa lepoon, eikä olla 24h saavutettavissa.  
Erityisen tuen tarvitsevilla tulisi olla mahdollisuus yksittäiseen opetukseen videon välityksellä.  
Ollaan muutoin tykätty paljon tästä. Hirveän lyhyessä ajassa kaikki on oppineet jotain. Uskoisin, että eniten vanhemmat huomaamaan mitä kouluopiskelu tätä nykyä on. 
Tsemppiä kaikille."

"Näistä asioista olemme tykänneet kovasti: 
- koululta tulee tiedotusta muuttuvista tilanteista säännöllisesti, oikeaan aikaan ja sopivalla laajuudella 
- opettajat lähettävät tehtävät koko viikoksi 
- 3. luokkalaiselle on suosituksia päiväkohtaisista tehtävistä, niiden avulla on helppo edetä 
- 3. luokkalaisella on käytössä Qridi sovellus, siellä on kivasti tehtäviä. Nyt ope on ottanut käyttöön myös Teamsin ja sen käyttöä on harjoiteltu 
- vanhempana arvostan kovasti kannustavia ja rohkaisevia viestejä koululta, nyt täytyy olla myös armollinen itselle ja lapsille. Kaikki ei voikaan sujua kuin ennen ja on oltava joustava. 
- Lapset tykkää ihan hirveästi Teams livekokouksista luokan tai pienemmän ryhmän kanssa. Kiitos opeille järjestämisestä."

"Näihin toivoisimme parannusta: 
- tehtävät voisivat olla suoraan koululaisen saatavilla, eikä vain vanhempien Wilmassa. Nyt toisen viikon aikana ope on ottanut käyttöön luokan Team kokoontumiset, ehkä tehtävät jatkossa tulevat sinnekin."

"Huomaan omasta ja lasten jaksamisesta, että fiilikset menee laidasta laitaan ja päivät on tosi erilaisia. Lapset on selvästi väsyneempiä kuin normaalisti. Toivoisin omille 3.-4. luokkalaisille myös soveltavia tehtäviä ja vaikka dokumenttien tai konserttien katsomista netistä, mikä olisi hiukan vähemmän intensiivistä kuin vain tehtävien tekeminen. Meillä on se onnellinen tilanne, että olen itse voinut olla kotona etätöissä ja lasten tukena, mutta kaikilla tätä mahdollisuutta ei ole."

"4. luokan oppilaat sai käydä hakemassa koululta kuvataidepussin, johon oli kerätty valmiiksi tarvikkeita: vahavärit, paperia, kyniä. Mukana oli myös ohjeet ja tarvikkeet pääsiäiskukon askarteluun. Aivan huippua! Kotona oli olo kuin jouluna kun pussukkaa avattiin ja ihmeteltiin mitä kaikkea sieltä löytyy. Mukana oli myös pari vihkoa ja lisätehtävämonisteita. Kylläpä etäkouluilu sai taas uutta puhtia!! Kiitos Kaakkurin koulu!"

"Etäkoulu on toiminut varsin hyvin. Opettajat ovat varmasti rehkineet kovasti ja on ollut hienoa seurata, miten monipuolisia tehtäviä on oppilaille kehitelty. Olen kuitenkin kokenut yh-vanhempana, että tämä tilanne kuormittaa aika lailla vanhempaa."

"Toivoisin enemmän etäoppitunteja, opetusvideoita jne. Nykyajan tekniikat mahdollistavat varmasti monenlaista. 
Etäyhteys opettajaan ja koulukavereihin on tärkeää, pelkät viestit eivät riitä. Opettajan näkemisellä on iso merkitys. Huomasin tämän heti, kun toisen lapsen opettaja soitti ja kyseli kuulumisia."

"Yksi viikko meni kirjoista opetellessa. Pienet oppilaat eivät jaksa keskittyä pelkästään tähän! Meidän ala-asteelaiset kaipaavat opettajan kasvoja ja vaikkapa teams-kokouksessa tapahtuvaa virtuaaliopetusta. Yhteys omiin luokkakavereihin on myös tärkeää - tarjotkaa teamsissa mahdollisuus myös omalle videoneuvottelulla tehtävälle höpöttelylle."

"Meillä on kotona erityistä tukea saava lapsi, olisi todella tärkeää tarjota hänelle sitä tukea varsinkin nyt kun muu elämä on muuttunut rytinällä ympäriltä. Meillä vanhemmilla ei ole aikaa omien töiden takia opettaa tai tsempata kouluhommissa niin paljon kuin tarvittaisiin."

"Toivon että opettajat olisivat yhteydessä Wilmassa jos oppilaan opiskelu on' huonoa' Koska itse en pysty opettamaan lastani. Kannustan kyllä ja koitan laittaa alulle, mutta siinä se. Riittävä joustavuutta, pitää olla, sillä tietokone yhteyttä ei voi aina olla. Käsityön tekeminen minimiin samoin kuvaamataito ja askartelu. Vapautuu resursseja muuhun opiskeluun. Tämä myös vähentäisi ohjeiden tulvaa."

"3. luokkalaiset saivat käydä hakemassa pussin jossa oli tarvikkeet ja ohjeet ihanaa pääsiäisaskartelua varten. Kiitos Kaakkurin koulu!"


Ensimmäinen viikko 19.3.2020-25.3.2020:


Toiveita/kokemuksia: 

"Suositus Oulun tasolta kouluihin, että 1-3 luokkien lähiopetuksessa olevat ottavat opettajajohtoisesti videopuheluyhteyden säännöllisesti etäkouluopiskelijoihin edes yhteisen liikuntatuokion muodossa, lisäksi opettaja henkilökohtaisesti yhteydessä oppilaaseen esimerkiksi soittamalla. Alakoulun opettaja on erittäin tärkeä turvallinen aikuinen lapsen elämässä ja tämä yhteys täytyy säilyttää myös etäopiskelujakson aikana. Yläkoululaisten odotetaan hoitavan opiskelunsa itsenäisesti, mutta suosituksena voisi olla, että kerran viikossa olisi luokanvalvojan tunti videopuheluyhteydellä kuulumisien vaihdon ja luokan yhteishengen ylläpitämiseksi, vaihtoehtoisesti voisi olla myös esimerkiksi aiemmin ryhmäyttämistä tehneiden oppilashuollon henkilöiden pitämänä."

"Toivoisin SiKun toimesta yhtä Wilma-tiedotetta, johon olisi koottu linkit mistä voi hakea nuorisotoimen, seurakunnan ja muiden koululaisten ja nuorten elämässä olleiden toimijoiden epidemia-aikaisten toimintojen ajantasaisen tiedon. Tieto on nyt pirstaleisesti etsittävissä toimijoittain nettisivuilta tai esimerkiksi Facebookin uutisvirrassa täyttävistä peruttu-ilmoituksista."

"Ovathan rehtorit kaikissa kouluissa edes opettajien kautta tiedottaneet koteihin, että heidän tulee olla matalalla kynnyksellä yhteydessä kaikkiin etäopiskelujaksoon liittyvissä haasteissa suoraan kouluun ja omaan opettajaan, että mahdollisiin haasteisiin saataisiin perheelle sopivat ratkaisut aikaiseksi, eikä epäkohdista alettaisi käydä epäasiallista keskustelua somekanavilla?"

"Vanhempainyhdistyksillä ja -toimikunnilla on nyt hyvä tilaisuus aktivoitua. Toivoisin kuitenkin siihen suuntaan kohdistetuissa odotuksissa toisten huoltajien toimesta ymmärrystä, että jokainen voi nyt itse ottaa myös aktiivisen roolin oman päiväkodin tai koulun vanhempaintoimijaryhmässä (nyt kun esimerkiksi harrastustoiminnan vanhempaintoiminta on oletettavasti tauolla), sillä samat vapaaehtoistoimijat, jotka ovat olleet koulun ja päiväkotien vanhempaintoiminnassa aktiivisia aiemmin, kohtaavat samat haasteet kuin muutkin tämän pandemian aikana (etätyöt, etäopiskelun valvominen, pienten lasten hoitaminen, perheen sisäiset haasteet, mahdolliset sairastumiset, riskiryhmiin kuuluvien lähimmäisten hoitaminen, nuorison liikkumisrajoittamiset). Esimerkiksi tiedottamista on helppo hoitaa omalta kotisohvalta käsin toimikuntien kanavissa, jos itsekin seuraa aktiivisesti mediaa, samoin aktivoituminen vanhempien luokkatiimeissä on suotavaa."

"Olisi hyvä jos eri alustojen käyttötapa olisi yhtenäistä: wilma, pedanet, teams, jne .. Nyt tuntuu että jokainen opettaja käyttää viestintään ym eri alustoja ristiin rastiin jokainen eri tavalla. Lisäksi osa opettajista vaatii lukujärjestyksenmukaista tuntiosallistumista, osa taas antaa tehtävät ja palautusaika esim iltaan. Kun itse vanhempana tekee etätöitä kotoa on lukujärjestyksenmukaisen opiskelun vahtiminen liki mahdotonta. Huomattavasti parempi malli on antaa ajallisesti vapautta tehdä tehtäviä omaan tahtiin. Tällöin vanhempana pystyy osallistumaan lapsen opettamiseen paremmin."

"Olen usean lapsen yksinhuoltaja joka käy vuorotöissä hoitajana. Ei ole mitään resursseja enään lukea edes wilma viestejä, miettiä edes kotikoulua. toisinsanoen lapset sanovat tehneensä tehtäviä, tuskin tekee. Tilanne on kaoottinen. Tänä erikoisena aikana töissä kiire on kauhea, henkilökuntaa liian vähän. Koska kouluruokailua ei ole, vähäinen aika kotona menee ruokahuoltoon."

"Ihan huippu koulu, hienosti opettajat hoitavat vaikean tilanteen! Kiitokset kaikille henkilökunnan jäsenille!"

"Opettajilta tietsikan kautta opetusta päivisin!!! Se pelastaisi paljon. Ottakaa hyvät opet huomioon että ei voi vaatia askartelua ja vanhempien kanssa ulkoilua ja pelailua läksynä! Lapsi suree kun ei saa läksyjään tehtyä ja aikuinen kun ei mikään riitä."

"Onko muita vanhempia, jotka tulee hulluksi kotikoulun kanssa? En osaa enkä jaksa olla lapselleni opettaja enkä erityisopettaja."

"Kotiohjeet selkeitä. Lukujärjestys selkeä. Ope aikoi olla yhteydessä lapsiin - kuulostaa ihanalta ajatukselta. Skype "tunti voisi olla kiva". Nyt tuntuu että ollaan samalla viivalla koulu/koti. Tuetaan toisiamme." 

"On ollut mukavaa kun.ope on ollut WA:n kautta yhteydessä ja tsempannut oppilasta. Lapselle on ollut tärkeä saada yhteys myös muihin luokkalaisiin. Lapsi nauttii tutuista tehtävätyypeistä, niitä hänsaa tehtyä itsenäisesti, kuten tarkoitus on."

"Olen todella uupunut siihen, että vanhemman pitäisi todella nopeasti ottaa käyttöön monia erilaisia sovelluksia. Eri päivinä eri alustat jne. Lapseni on nopeasti turhautuva ja kaipasi onnistumisia. Minulla menee illat kolmen koululaisen tehtävistä selvillä pysymiseen, niitä satelee (erilaisia viestiketjuja ja lisäohjeita) todella paljon. On kohtuutonta olettaa että illalla vielä jaksettaisiin tehdä erikseen läksyjä kun.päivä on pakerrettu "

”Kiitokset: Oma koulu tiedottanut asioista hyvin. Opettajat olleet luovia etätehtävien annossa ja aiemmin tietoteknisiä ratkaisuja vieroksuneet opettajatkin ovat ottaneet uudet opetusmenetelmät rohkeasti käyttöön. Oppilashuolto on ilmoittanut yhteystietonsa Wilma-viestillä, joka mennyt myös yläkoululaisille suoraan. Tärkeä tieto nuorille, että tutut luottohenkilöt ovat tavoitettavissa, toivottavasti myös muilla kouluilla.”

"Toimivaa: Teams käyttöön ja sitä kautta etäopetusta videokokouksena."

"Ei liikaa tehtäviä, eli opettajien kannattaisi olla keskenään yhteydessä kokonaistehtävämäärien mitoittamisessa. "

"Lapset sanoneet että tehtäviä saisi olla enemmän, jotta koko koulupäiväksi tehtävää riittäisi."

"Oppilaalle on riittävästi tehtäviä, joskus tuntuu, että jopa enemmän kuin normaalisti tekisi tunnin aikana."

"Kyllä on lapset joutuneet hyvin pitkälle selviytyy yksin etäkoulu päivien aikana ja päivätyötä tekevä vanhempi tekee sit illalla toisen työpäivän etäkoulu opettajana ja ohjaajana, kun etäopetus töistä kotiin on hieman haastavaa."

"Koulu/opettajat antaneet selkeät ohjeet opiskeluun lukujärjestyksen mukasesti joka päivä. Tiedottaminen tehtävistä onnistunut whatsuppin, läksynäytön kautta hyvin. Teams käyttö hyvää, kun oppilaat tietävät vain olla oikeassa aikaisesti koneen äärellä. "

"Koululta mahdollistetaan tietokone oppilaille kotiin. (kolme oppilasta, jokaisella älypuhelin, mutta kodissa vain yksi tietokone, josta etäkoululaiset taistelee, että kenen vuoro tehdä tehtävänsä)."

"Meillä yläkoululaisilla on kyllä huomattavia motivaatio-ongelmia opiskeluun. Me vanhempina emme pysty päivällä vahtimaan läksyjen tekemistä. Opettajien tulisi panostaa enemmän opitun varmistamiseen jollain tavoin. Enemmän yksilöllistä tukea oppilaille."

"Tässä tilanteessa tiimiopettajuus nousee arvoon arvaamattomaan: esim. matematiikan yläkoulun opettajat vetävät yhdessä tunteja koko luokka-asteelle ja jakavat eriyttäviin ryhmiin yleisen osuuden jälkeen Teamsissa. Myös tehtävien (myös vihkotehtävät) palautus onnistuu hyvin ja tukiopetustunti on merkattu lukkariin. Välittävä ote ja vanhempia kannustetaan olemaan kuulolla tuokioissa jos eivät ole työtehtävissä itse."

"Opetusta videoyhteydellä toivotaan todellakin. Naapurikunnissa tästä hyviä kokemuksia. Nyt opetusvastuu jää vanhempien harteille, on myös omat työt hoidettavana ja perheessä kun on useampi kouluainen, menee aikaa tolkuttomasti opetustyöhön ja tehtävissä auttamiseen."

"Erityisentuen oppilaan tuen tarve näkyy erityisesti nyt. Tehtävänannot eivät vastaa näiden oppilaiden kohdalla sitä että tulisi ymmärretyksi. Selkeämmät tehtävänannot tervetulleita. Nyt tehtäviä pitää palauttaa, kirjautua eri koodeilla yms. Varsinkin yläkoulussa tätä koodi rumbaa ihan järjettömästi."

"Kaikki on toiminut tosi hyvin kun on niin omatoimisia nuo lapset." "Ei ole liian vaikeita asioita vielä ollut. 9luokkalaisella on kyllä pitkä päivä. Nyt tuntuu että pitäis edetä kuin lähiopetuksessa. Minusta tahti ei tarvitse olla sama. Eikai haittaa vaikka joku asia jäis vähemmälle. Tai välistä kokonaan pois." "Pienempien kohdalla on sopivasti tehtäviä. Kiitos opettajille!"

"Meillä lapsi on säännöllisesti herännyt aamuisin omasta tahdostaan ja huolehtinut kouluasiat. On saanut tehdä rauhassa läksyt eikä turhaa hälinää ole ollut. Meille hyvä ratkaisu! Toki kaverien puute ahdistaa."

"Sekava käytäntö tehtävien annossa, on herättänyt hämmennystä. Opettajat laittelevat tehtäviä sekä wilma viestillä, wilman läksyosiossa, että driven kautta. Selkeämpää olisi, jos olisi yksi paikka johon tulisi näkyviin kaikki tehtävät. "

"Toivon myös opettajilta joustoa nuoria kohtaan, olisi ehkä hyvä karhuta tekemätöntä tehtävää yhdesti jos se puuttuu, koska joskus voi olla esim.driven kautta että on unohtunut painaa se palauta. Nuori lannistuu tai turhautuu, jos heti on wilmsssa läksyt tekemättä merkintä."

Koulunkäynninohjaajat:

"Toivon Oulun kaupungin peruvan ohjaajien lomautussuunnitelmat, ja sen sijaan ottavan heidän resurssinsa tehokkaasti käyttöön etänä opiskelevien erityisoppilaiden tukemiseksi."

"Lapsi on saanut koulussa tukea, nyt minun pitäisi tehdä etätyötä, opettaa kahta lasta ja hoitaa yksi lapsi kotona. Ilman tukea. Tämä on järjetöntä. Vähintään olisi pitänyt tarjota ohjaajan tukea kotikoululaisille ja tehdä perheille ennakko kartoitus jotta olisi pystytty auttaman."

"Toiveita kotikoulun liittyen: Koulunkäynnin ohjaajat takaisin töihin. Heistä olisi valtavan iso apu etäopintojen kanssa lapsille ja nuorille. Itsellä on kaksi lasta alakoulussa, yksi yläkoulussa ja kaikki kolme ovat sanoneet että pitävät mieluummin yhteyttä ohjaajien kanssa kuin open kanssa. Opettajilla on vielä sen verran auktoroteettiä, että lapsi kokee noloksi soittaa opettajalle ja kertoa ettei osaa jotain. Koulunkäynnin ohjaajat ovat huomattavasti lähempänä lasten ja nuorten arkea, kuin yksittäiset aineen opettajat tai luokanopettajakaan, jolla ei millään riitä aika kaikille 30 luokassa olevalle oppilaalle."

"Tehtävät vain yhden kanavan kautta. Kolmessa päivässä oli tullut kolmen oppilaan asioissa 45wilmaviestiä joissa jotain ohjeistusta, lisäksi 15 Wilman etusivulla näkyvää kotitehtävä ilmoitusta ja päälle classroomsin ohjeistukset. Ja tän kaiken on vanhemmat joutuneet ottamaan haltuun, kun ei ole ollut koululta riittävästi ohjaajien tukea saatavana."

"Ohjaajia tarvitaan yhteydenpitoon koteihin opettajien apuna. On järjetöntä lomauttaa ohjaajat, he ovat matalankynnyksen apuopettajina tosi tärkeitä! Läksyjen tarkistus jää kokonaan vanhempien harteille ja opelta tulee vaan läksyt kuin lapsi olisi sairauslomalla, interaktiivisuutta on aivan liian vähän."

"Suurta huolen aihetta herättää päätös lomauttaa ohjaajat kuukaudeksi. Perusteluina on se, että työn määrä on vain kasvanut erikoisen ja muuttuneen tilanteen vuoksi. Ei voisi kyllä Oulusta uskoa."

"Ohjaajat takaisin töihin!"

Päiväkoti:

"Toivoisin selvitystä siihen, mistä syystä Oulun kaupunki yhdistää päiväkoteja aikana, jolloin ihmiskontakteja pitäisi vältellä ja hallitus on linjannut kielletyksi yli kymmenen ihmisen kokoontumiset. Ovatko varhaiskasvatuksen työntekijät ja varhaiskasvatuksen piirissä olevat lapset vähempiarvoisia tai vastaavasti suojattu paremmin tautia vastaan kuin muut? Jos päiväkoteja yhdistetään taudin leviämisen mahdollisuus suurenee huomattavasti. Saksassa johtava koronavirologi Christian Drosten on lausunut päiväkotien yhdistämisen vievän muiden toimien hyödyt ja altistavan kriittisen henkilöstön tartunnoille. Miksi meillä siis toisin? "

Vinkkejä:

"pitää kotikouluvapaapäivä, jos stressitasot jo tosi suuret - hyvinvointi tärkeintä"  + muista ilmoittaa oppilaan sairas- tai vapaapäivistä opelle

"rutiinit ylläpitää hyvinvointia"

"meidän vanhempaintoimikunnassa on jaettu dokumentti minne vanhempaintoimijat ja vanhemmat voi käydä lisäämässä kommentteja", + hyvin toimivat WhatsApp ryhmät ja muilla aluistoilla olevat keskustelut

Huolta:

"huoli vähävaraisista perheistä",

"onhan kaikilla vanhemmilla ja oppilailla suora yhteys opettajaan tai muuhun tahoon anettu, jos tarvii apua?" 

"varmsti olisi tarvetta kouluilta jaettaville lounaille, miten se voitaisiin organisoida?" 

"Onhan kaupungin tasolla kaikissa kouluissa huolehdittu oppilashuollon kautta niistä oppilaista,joilla on oppimisessa tuen tarvetta?"

"Erityislapsiperheiden jaksaminen huolettaa, perheissä on monenlaisia haasteita normaalissa arjessakin, nyt vanhemmat tekevät etätöitä, lapset etäopiskelevat, kuntouttava toiminta mahdollisesti siirretty syksyyn, tukiverkostot vähissä jos isovanhempiin pitää välttää lähikontakteja... "

"Onhan huolehdittu perheistä, joissa vanhemmilla on haasteita hoitaa etäkoulun huoltajille asetetut vaatimukset esimerkiksi vanhemman sairauden takia? Myös monilapsisissa perheissä taakka voi koitua ylivoimaiseksi."


Etäkoulu-kyselyyn ja koosteeseen

Vaadimme yhdenvertaisia mahdollisuuksia
Hyviä etäkoulu käytäntöjä